• .

kedai xdak plastik

Posted by kaki KARUT On 2:59 AM 3 tengah carut

Alhamdulillah. 

ada jugak kesedaran kita pasal alam sekitar ni kan. ad la jugak harapan untuk bumi ni terus hidup. dan ada jugak lah harapan untuk bumi lama sikit.


tapi…!!!
  

kadang-kadang kita lupa pulak yang ada hari-hari yang memang xdak plastik bag. sampai kita beli barang satu trolley. kalau satu trolley barang kita beli. n kita ada kereta ke tak pe la jugak kan. 

ape kejadahnya semua ini. lagi la malang. tambah lak memang aku ni jenis sengkek kan. ni naek pulak moto. bayangkan la. naek moto tapi barang letak dalam raga. fuhhh... peluh gak kan ketiak nanti.


jadi..!!!


korang perasan tak. setiap kali kita pergi shopping mall keataupun kedai-kedai yang besar-besar la kan dia kata 20 sen satu plastik.





20 sen? murah la. sapa soh tak bawak plastik

tu kata pekerja.

20sen? kali dengan sejuta orang. kaya aku.
tu kata tokei kedai 


20 sen? macam harga masok toilet ja.

tu kata tokwan aku.


20 sen? aku cari uban bapak aku pon dapat 10sen ja.

tu kata adik aku.


20 sen? tepi jalan satu sen pon orang kutip.
tu kata  kaki kutip tepi jln la.



persoalannya sekarang ni. mana 20 sen setiap plastic yang kita beli tu. kat mana dia pegi. tambah keuntungan kedai ke. atau digunakan untuk selamatkan orang-orang miskin kat negara ni ataupun untuk selamatkan bumi?
adakah kempen yang dijalankan kerajaan ni menguntungkan kedai yang besar ni?



sapa nak jawap?



aku karut korang carutkan.

Categories:

3 Response for the "kedai xdak plastik"

  1. Anonymous says:

    pehal ngan ko ni..

  2. rumate says:

    hahaha..
    kantoi dah blog spa..

  3. Anonymous says:

    yg ko tulis camni nape cibai...